gwiazdki hotelowe

Co oznaczają gwiazdki hotelowe, czyli wszystko o standardach hoteli

Gwiazdki hotelowe zostały wprowadzone w celu standaryzacji jakości zakwaterowania w hotelach i ułatwienia turystom procesu wyboru odpowiedniego miejsca na pobyt, na przykład podczas wakacji. Czy wiesz, jakie kryteria muszą spełniać hotele o różnej liczbie gwiazdek i na jakiej zasadzie przyznawane są gwiazdki hotelowe? Co oznaczają poszczególne gwiazdki? Z tego artykułu dowiesz się skąd się wzięły gwiazdki hotelowe i jak funkcjonuje system przyznawania gwiazdek hotelom. 

Gwiazdki hotelowe stanowią system kategoryzacji hoteli i innych obiektów noclegowych, który jest ogromnym udogodnieniem dla turystów szukających miejsca na nocleg w czasie wakacji. Liczba gwiazdek pomaga szybko zorientować się, jakie jest wyposażenie pokoi hotelowych oraz jakie udogodnienia i usługi dodatkowe oferuje dany obiekt noclegowy. W artykule przedstawiam wymagania wobec poszczególnych standardów obiektów noclegowych, od skromnych i budżetowych z 1 gwiazdką, po luksusowe i komfortowe hotele 5-gwiazdkowe, zapewniające bardzo wysoki standard zakwaterowania. 

Gwiazdki hotelowe w Polsce

W Polsce kategoryzację obiektów noclegowych reguluje Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, natomiast szczegółowe wymagania dotyczące wyposażenia i świadczonych usług przez hotele i motele określone są w załączniku do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, a także w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z 11 listopada 2011 r.

Przydzielenie konkretnej ilości gwiazdek obiektom noclegowym jest zadaniem marszałka województwa właściwego względem lokalizacji hotelu. Marszałek województwa powołuje komisję składającą się z przedstawicieli branży hotelarskiej, nadzoru budowlanego, Sanepidu i straży pożarnej. Po spełnieniu przez obiekt określonych wymagań, komisja przyznaje hotelowi od jednej do pięciu gwiazdek.

Wśród licznych wymogów istnieje kilka, które muszą być spełnione przez wszystkie kategorie hoteli, niezależnie od ilości gwiazdek, którą chcą otrzymać. Wszystkie obiekty noclegowe muszą stanowić odrębny budynek lub wydzieloną część budynku. Muszą także zagwarantować oświetlenie i utwardzoną nawierzchnię dojazdu i dojścia do hotelu, a wejście do hotelu musi być osłonięte przed nadmiernym działaniem wiatru. Ponadto w częściach ogólnodostępnych budynku powinna funkcjonować wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna, ogrzewanie, sanitariaty z dostępem do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę, telefon i faks w recepcji, oraz windy lub ruchome schody. W ogólnie dostępnych łazienkach powinny być zainstalowane umywalki z lustrami, dozowniki z mydłem, pojemniki na śmieci, suszarki lub jednorazowe ręczniki oraz WC.

1 gwiazdka hotelowa – jakie wymagania musi spełnić hotel 1-gwiazdkowy

Hotel lub motel 1-gwiazdkowy przeznaczony jest dla niewymagającego turysty, często potrzebującego noclegu na jedną lub dwie noce. Taki obiekt jest urządzony bardzo minimalistycznie i służy tylko do przespania się i w zasadzie do niczego więcej. Obiekt 1-gwiazdkowy nie musi zapewniać telewizyjnej instalacji odbiorczej, dostępu do internetu a nawet łazienki w pokoju.

Powierzchnia pokoi: Minimalna powierzchnia pokoju w hotelu 1-gwiazdkowym wynosi od 8 m2 (w przypadku pokoju 1-osobowego) do 16 m2 (w przypadku pokoju 4-osobowego). Pokoje przeznaczone dla większej liczby osób powinny mieć powierzchnię 16 m2 + dodatkowo 4 m2 dla każdej kolejnej osoby.

Wyposażenie pokoi: Łóżko 1-osobowe musi mieć wymiary minimalne 90×200 cm, a łóżko 2-osobowe – 140×200 cm. W pokoju musi znajdować się nocny stolik lub półka przy każdym łóżku, wnęka garderobiana z 3 wieszakami na osobę, biurko lub stół, krzesło do siedzenia, lustro i wieszak ścienny. W wyposażeniu dodatkowym muszą znajdować się: lampka nocna i oświetlenie ogólne, dywanik przy łóżku lub wykładzina na całej powierzchni pokoju, firany, materiały informacyjne dotyczące usług i bezpieczeństwa, przynajmniej jedno gniazdko elektryczne oraz kosz na śmieci.

Łazienka: W przypadku obiektów starszych, łazienka może, ale nie musi, znajdować się w pokoju, natomiast obiekty nowo budowane muszą mieć łazienkę w pokoju. W starszych obiektach osobne łazienki musi posiadać minimum ¼ pokoi.  Minimalne wyposażenie łazienki w hotelu 1-gwiazdkowym to wanna lub kabina prysznicowa, umywalka z blatem, WC, lustro, kosz na śmieci, mydło toaletowe, ręczniki i szklanka.

Usługi dodatkowe: Hotel 1-gwiazdkowy musi oferować śniadania oraz świadczyć sprzedaż gorących napojów przez całą dobę, w tym także w automatach. Obiekt musi również zapewnić możliwość budzenia gości, zapewnić przechowywanie bagażu, telewizję w części ogólnodostępnej oraz zmianę pościeli i ręczników co 3 dni lub na życzenie gościa.

Gwiazdki hotelowe — Każda kategoria hotelu ma inny standard powierzchni pokoi

2 gwiazdki hotelowe – jakie wymagania musi spełnić hotel 2-gwiazdkowy

Hotel 2-gwiazdkowy różni się od wyżej opisanego hotelu 1-gwiazdkowego w zasadzie tylko nieco większą powierzchnią pokoi oraz możliwością korzystania przez gości ze skromnego baru np. kawowego. Niektóre obiekty 2-gwiazdkowe oferują także dostęp do internetu w pokojach lub częściach ogólnodostępnych np. przy recepcji.

Powierzchnia pokoi: Minimalna powierzchnia pokoju wynosi od 9 m2 (w przypadku pokoju 1-osobowego) do 18 m2 (w przypadku pokoju 4-osobowego). Pokoje większe powinny mieć powierzchnię pokoju 4-osobowego + 4,5 m2 na każdą kolejną osobę.

Wyposażenie pokoi: Poza elementami wyposażenia niezbędnymi dla hotelu oznaczonego 1 gwiazdką, w pokoju obiektu 2-gwiazdkowego musi się znajdować radioodbiornik oraz miejsce na walizkę.

Łazienka: Standard łazienki zależy od tego czy obiekt jest starszy, czy też nowo wybudowany. W nowych hotelach 2-gwiazdkowych każdy pokój musi mieć łazienkę. Starsze obiekty mogą zapewniać łazienkę poza pokojem, ale przynajmniej 50% pokoi musi mieć własną łazienkę. W łazience musi się znajdować wanna lub natrysk, umywalka, WC, lustro, kosz na śmieci, mydło, ręczniki i szklanka.

Usługi dodatkowe: Hotel 2-gwiazdkowy musi oferować śniadania, możliwość zakupu gorących napojów przez całą dobę (także z automatów) oraz bar kawowy lub aperitif-bar. Pokoje powinny być sprzątane codziennie, a ręczniki i pościel wymieniane przynajmniej raz na 3 dni, lub na każde życzenie gościa. 

Gwiazdki hotelowe — Ilość gwiazdek zależy m.in. od standardu łazienki w hotelu
Gwiazdki hotelowe — Ilość gwiazdek zależy m.in. od standardu łazienki w hotelu

3 gwiazdki hotelowe – jakie wymagania musi spełnić hotel 3-gwiazdkowy

O ile wcześniej opisane standardy pokoi 1- lub 2-gwiazdkowych w zasadzie niewiele się różnią, o tyle w przypadku hoteli posiadających trzy gwiazdki, jedna gwiazdka robi sporą różnicę. Podstawowe wymagania wobec hotelu 3-gwiazdkowego to prowadzenie restauracji i kawiarni, oferowanie usługi room service, posiadanie telewizorów w pokojach, a często posiadanie strefy wellnes & SPA. W budynkach z przynajmniej 3 kondygnacjami musi znajdować się winda. I szczerze mówiąc dobry hotel 3-gwiazdkowy w Polsce często niewiele ustępuje 5-gwiazdkowemu hotelowi np. w Egipcie czy Grecji.  

Powierzchnia pokoi: Obiekt noclegowy z 3 gwiazdkami musi mieć pokoje mające minimum 10 m2 (w przypadku pokoju 1-osobowego), 14m2 (dla pokoi 2-osobowych) i 16 m2 w przypadku pokoju 3-osobowego.

Wyposażenie pokoi: Oprócz łóżka, stolika lub szafki nocnej, lampki nocnej, szafy z minimum 3 wieszakami na osobę, w pokoju musi znajdować się jedno gniazdko elektryczne przy miejscu pracy, telefon, telewizor, materiały piśmiennicze, przybory do czyszczenia ubrań, igielnik, torba na bieliznę oddawaną do prania i woda butelkowana.

Łazienka: 3 gwiazdki w hotelu zobowiązują do tego, aby łazienka była w każdym pokoju. Standard wyposażenia łazienki w stosunku do łazienek w obiektach 1- i 2-gwiazdkowych (wanna lub kabina, umywalka, lustro, kosz na śmieci, mydło i ręczniki) jest rozszerzony o dywanik przy wannie i ręcznik kąpielowy.

Usługi dodatkowe: Hotel musi zapewniać sprzedaż kosmetyków i artykułów higienicznych, świadczyć usługi prania, prasowania i czyszczenia odzieży (dodatkowo płatne). W hotelu 3-gwiazdkowym musi funkcjonować także restauracja, chyba, że poza hotelem w odległości maksymalnie 500 metrów działa inny lokal gastronomiczny. Obiekt noclegowy musi również posiadać ogólnodostępną salę spotkań (centrum biznesowe lub sala konferencyjna), a także oferować gościom internet na terenie całego obiektu. Ponadto pracownicy recepcji powinni mówić w przynajmniej dwóch językach. 

Gwiazdki hotelowe — W hotelu 3-gwiazdkowym powinna działać restauracja
Gwiazdki hotelowe — W hotelu 3-gwiazdkowym powinna działać restauracja

4 gwiazdki hotelowe – jakie wymagania musi spełnić hotel 4-gwiazdkowy

Hotele z 4 gwiazdkami to już wyższy poziom komfortu. W takich obiektach już nie wystarczy wentylacja. W częściach wspólnych oraz w pokojach musi działać klimatyzacja lub inne urządzenia, które pozwalają nie tylko na sprawną wymianę powietrza, ale również na utrzymanie określonej temperatury i wilgotności powietrza. Pokoje muszą być wyciszone, a sama lokalizacja hotelu nie może być przypadkowa. Hotele 4-gwiazdkowe muszą ponadto oferować możliwość organizacji spotkań firmowych/biznesowych i konferencji.

Powierzchnia pokoi: Hotel 4-gwiazdkowy powinien oferować pokoje o powierzchni minimum 12 m2 (pokoje 1-osobowe) oraz 16 m2 (pokoje 2-osobowe). Ustawodawca przewiduje, że tzw. jednostka apartamentowa może obejmować: salon o powierzchni co najmniej 25 m2, sypialnię z łazienką, część wejściową pomocniczą z wydzielonym dodatkowo WC.

Wyposażenie pokoi: Oprócz wymienionych wcześniej elementów wyposażenia, w pokoju hotelu 4-gwiazdkowego powinien się znaleźć przynajmniej jeden fotel lub kanapa oraz stolik, minibar lub lodówka.

Łazienka: Dodatkowym elementem wyposażenia łazienki w hotelu 4-gwiazdkowym jest suszarka do włosów.  

Usługi dodatkowe: 4 hotelowe gwiazdki zobowiązują obiekt do sprzedaży gorących napoi przez całą dobę oraz sprzedaży prasy. Hotel musi oferować przynajmniej dwa rodzaje usług odnowy biologicznej m.in.: basen, saunę, siłownię, solarium, masaże. Standardem 4-gwiazdkowego hotelu jest także codzienne sprzątanie oraz codzienna wymiana pościeli i ręczników. Dodatkowo hotel musi zapewniać dla gości strzeżony parking z odpowiednią liczbą miejsc parkingowych oraz bezprzewodowy dostęp do internetu. W obiekcie musi znajdować się kwiaciarnia lub istnieć możliwość dostarczenia kwiatów. 

Gwiazdki hotelowe — Hotel 4-gwiazdkowy musi oferować przynajmniej dwa rodzaje usług odnowy biologicznej
Gwiazdki hotelowe — Hotel 4-gwiazdkowy musi oferować przynajmniej dwa rodzaje usług odnowy biologicznej

5 gwiazdek hotelowych – jakie wymagania musi spełnić luksusowy hotel 5-gwiazdkowy

Różnica między standardem hotelu 4-gwiazdkowego, a hotelu z 5 gwiazdkami jest bardzo subtelna. O przyznaniu najwyższej oceny hotelowi tak naprawdę nie stanowi lepsze wyposażenie czy poziom świadczonych usług dodatkowych dla gości. Hotele 5-gwiazdkowe nie tylko wyróżniają się wysokim standardem, ale ważna jest także wyjątkowość danego obiektu (np. lokalizacja w zabytkowym pałacu). O najwyższej ocenie hotelu decyduje również standard wyżywienia w restauracji, która musi posiadać dobrej klasy szefa kuchni. 

Powierzchnia pokoi: Hotele 5-gwiazdkowe powinny oferować gościom pokoje o powierzchni minimum 14 m2 (pokoje 1-osobowe) lub 18 m2 (pokoje 2-osobowe).

Wyposażenie pokoi: Pokoje w hotelu 5-gwiazdkowym muszą być nie tylko przestronne, ale również gustownie i funkcjonalnie urządzone. Bardzo często hotel dysponuje pokojami z ładnym widokiem np. na jezioro czy las. Obowiązkowym elementem wyposażenia pokoju jest sejf i waga. 

Łazienka: W stosunku do hotelu niższej kategorii w łazience hotelu 5-gwiazdkowego musi się znajdować dodatkowo szlafrok oraz telefon i waga, jeśli nie ma jej w pokoju.

Usługi dodatkowe: Obiekt hotelowy 5-gwiazdkowy musi posiadać restaurację z kartą dań. Recepcja musi być czynna 24 godziny na dobę, a osoby na niej pracujące muszą posiadać odpowiednie kwalifikacje i mówić w co najmniej dwóch językach. Hotel musi również posiadać profesjonalne centrum biznesowe. Najbardziej luksusowe hotele oferują także usługi konsjerża, czyli osobistego asystenta gościa hotelowego, który na życzenie może np. zarezerwować stolik w renomowanej restauracji. 

Gwiazdki hotelowe — Recepcja w hotelu 5-gwiazdkowym musi działać całodobowo
Gwiazdki hotelowe — Recepcja w hotelu 5-gwiazdkowym musi działać całodobowo

Gwiazdki hotelowe – co oznaczają za granicą

O ile w Polsce system klasyfikacji standardów hoteli za pomocą liczby gwiazdek jest formalnie uregulowany, o tyle za granicą istnieje duża dowolność w określaniu standardów. W teorii powinno być tak, że 5-gwiazdkowy hotel np. w Egipcie powinien oferować ten sam lub porównywalny standard zakwaterowania i usług dodatkowych, co hotel 5-gwiazdkowy w Polsce czy we Francji. Niestety w praktyce system gwiazdkowy dla oznaczania standardów hoteli różni się pomiędzy poszczególnymi krajami, a standaryzacja w skali międzynarodowej nie istnieje. Może się zatem okazać, że 5-gwiazdkowy hotel w Hurghadzie wcale nie oferuje lepszego standardu niż 3-gwiazdkowy hotel w Warszawie czy w Rzymie. 

W niektórych krajach stosowana jest 4-stopniowa lub szersza skala, która określa kryteria, za co hotel dostaje konkretną liczbę gwiazdek. W niektórych państwach z kolei w ogóle nie stosuje się gwiazdek jako oznaczenia standardu hoteli. Taka sytuacja może nastręczać problemu przy wyborze hotelu na zagraniczne wakacje. 

Pamiętaj, aby nie ufać w ciemno kategoryzacji hoteli zagranicznych. Liczbę gwiazdek traktuj raczej poglądowo. Zarówno na stronach dużych biur podróży jak i w popularnych systemach rezerwacji noclegów (np. Booking.com) podawane są lokalne kategorie obiektów, a czasem nawet kategorie przyznawane przez dane biuro podróży. 

Polecany artykuł: Jak rezerwować noclegi na Booking.com – praktyczny poradnik

Dodatkowo warto przeczytać opinie, jakie konkretnym hotelom wystawili goście, którzy korzystali z ich usług. Można również porównać zarówno liczbę gwiazdek jak i opinie o konkretnym hotelu w serwisie Tripadvisor, który moim zdaniem jest w tej kwestii najbardziej obiektywny.

Warto też zwracać uwagę na hotele należące do dużych międzynarodowych sieci, ponieważ sieci hotelowe stosują najbardziej przejrzystą kategoryzację za pomocą systemu gwiazdek. Jeśli decydujesz się na hotel w krajach arabskich z przezorności odejmij jedną gwiazdkę, aby lepiej ocenić standard hotelu, ale nigdy nie przekładaj standardu hotelu zagranicznego na polskie realia. 

Polecany artykuł: Wakacje z biurem podróży krok po kroku

Zwróć uwagę przy wyborze hotelu na jego rok budowy i rok ostatniego remontu. Warto pamiętać, że wiele hoteli w tak popularnych turystycznie krajach jak Hiszpania czy Włochy zostało wybudowanych w latach 80. XX wieku. Najczęściej od wybudowania niewiele się zmieniło w ich standardach, nawet jeśli w międzyczasie były remontowane czy odnawiane. Aby nie być rozczarowanym lepiej omijać z daleka takie hotele, które lata świetności mają już dawno za sobą.

Ile maksymalnie gwiazdek może mieć hotel

Co do zasady hotel może najczęściej otrzymać od 1 do 5 gwiazdek, w zależności od powierzchni pokoi, standardu wyposażenia, wyżywienia oraz zakresu oferowanych usług dodatkowych. Istnieją jednak wyjątki od tej zasady. 

Hotel Burj Al Arab w Dubaju daleko wykracza poza przyjęte standardy i uchodzi za jedyny 7-gwiazdkowy hotel na świecie. Formalnie jednak hotel jest pięciogwiazdkowy a dla podkreślenia jego wyjątkowości dodano słowo “deluxe”. Wysoki na 321 metrów budynek hotelu przypomina kształtem żagiel i jest posadowiony na sztucznie usypanej wyspie.

Gwiazdki hotelowe — 7-gwiazdkowy hotel Burj Al Arab w Dubaju
Gwiazdki hotelowe — Hotel Burj Al Arab w Dubaju

Hotel oferuje 202 apartamenty o powierzchni od 169 m2 do 780 m2. W budynku znajduje się kilka restauracji, dwa baseny, pomieszczenia odnowy biologicznej, studio fintess, muzeum oraz akwarium z żywą rafą koralową. Hotel dysponuje także lądowiskiem dla helikopterów.

Doba hotelowa kosztuje tutaj od 1.300 USD za jedno miejsce do spania. Za wynajem dwupiętrowego apartamentu trzeba zapłacić nawet 24.000 USD za dobę.

Jeśli chcesz zobaczyć kipiące złotem wnętrza tego hotelu zachęcam do obejrzenia programu “Zawierucha w Dubaju”, w którym znany i lubiany aktor Rafał Zawierucha prezentuje uroki największego miasta Zjednoczonych Emiratów Arabskich, ale również zagląda do hotelu Burj Al Arab. 

Podziel się artykułem

Każda filiżanka kawy to nowa historia.

Jeśli artykuł dostarczył Ci szukanych informacji będzie mi miło jeśli postawisz mi wirtualną kawę. Twoje wsparcie motywuje mnie do tworzenia nowych treści i pomaga w finansowaniu kosztów utrzymania bloga.

W podziękowaniu za Twoje wsparcie otrzymasz 60 dni darmowego dostępu do platformy BookBeat, gdzie znajdziesz ogromną bibliotekę audiobooków. To więcej niż standardowy okres próbny dostępny na oficjalnej stronie BookBeat.

buycoffeeto

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *