uszkodzona walizka na lotnisku

Uszkodzona walizka na lotnisku – jak się zachować

Uszkodzona walizka na lotnisku może skutecznie zepsuć wakacje. Jak się zachować w takiej sytuacji? Jak uzyskać należne odszkodowanie?

Oprócz odwołanego czy opóźnionego lotu wakacyjny nastrój może Ci zepsuć uszkodzona walizka na lotnisku. O ile możesz zadbać o odpowiednie zabezpieczenie bagażu na czas lotu, o tyle z Twoją walizką mogą się zdarzyć różne rzeczy. Uszkodzona walizka na lotnisku nie będzie aż tak wielką tragedią o ile wiesz jak się w takim przypadku zachować i jak uzyskać należne odszkodowanie.

Musisz wiedzieć, że w dzisiejszych czasach coraz większa liczba lotnisk dysponuje zautomatyzowanym systemem transportu bagażu. Oznacza to, że sortowaniem bagażu zajmują się nowoczesne urządzenia. W przypadku dużego ruchu pasażerskiego liczba bagaży jest dość znaczna, a obsługa lotniska musi sprawnie sortować i transportować walizki z lotniska do samolotu i w drugą stronę. Mimo, że nowoczesne urządzenia dzięki swojej konstrukcji chronią w pewnym stopniu walizki przed uszkodzeniem, to mimo wszystko bagaże podróżnych są traktowane dość brutalnie i zawsze istnieje ryzyko, że nasza torba upadnie podczas przenoszenia z taśmociągu na wózek bagażowy, lub nasza walizka zostanie przytłoczona stosem innych walizek.

Przykra niespodzianka, jaką była uszkodzona walizka na lotnisku, spotkała mnie dwukrotnie. Na podstawie własnych doświadczeń poradzić Ci jak się zachować w takiej sytuacji.

Uszkodzona walizka na lotnisku – jak może do tego dojść?

Transportem walizek na lotnisku zajmuje się kilka firm. Najczęściej po nadaniu bagażu przy stanowisku odprawy biletowo-bagażowej firma handlingowa, zwykle niezależna od linii lotniczej i operatora lotniska, dostarcza bagaż do znajdującego się w sortowni bagażu stanowiska kontroli bezpieczeństwa, a potem przewozi go do samolotu. Podobnie na lotnisku docelowym – obsługą walizek najczęściej zajmuje się wyspecjalizowana firma.

uszkodzona walizka na lotnisku

Zniszczenie bagażu to niepotrzebne komplikacje, które mogą zepsuć Ci wakacje. Formalności, którymi trzeba się zająć, by uzyskać odszkodowanie mogą przyprawić o ból głowy, dlatego należy przeciwdziałać takim sytuacjom, na ile się da.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Zaraz po przybyciu na lotnisku odszukaj automat do foliowania bagażu. To bardzo prosty i stosunkowo tani sposób zabezpieczenia walizki przed porysowaniem, rozdarciem lub połamaniem. Oczywiście przy odrobinie sprytu możesz to również zrobić w domu, wcześniej zaopatrując się w folię stretch, którą możesz kupić w każdym markecie budowlanym. I to w zasadzie tylko tyle i aż tyle, co możesz zrobić aby zabezpieczyć swój bagaż. Takie zabezpieczenie nie gwarantuje jednak 100-procentowej pewności, że Twoja walizka po zakończeniu lotu wróci do Ciebie w nienaruszonym stanie.

Zniszczenie walizki to jeszcze nie koniec świata. Na mocy międzynarodowych przepisów możesz ubiegać się o właściwe odszkodowanie. Niemniej, zawsze lepiej dmuchać na zimne i przed podróżą zainteresować się wykupieniem ubezpieczenia. Często to niewysokie koszty, a mogą zaoszczędzić Ci sporo nerwów.

Przeczytaj również:
Ubezpieczenie turystyczne – czy warto kupić?

Uszkodzona walizka na lotnisku to niestety smutny standard w przypadku niektórych linii lotniczych. Nie oznacza to jednak, że widząc uszkodzoną torbę, walizkę czy plecak masz machnąć ręką i pogodzić się z tym, że Twój bagaż znowu komuś gdzieś wypadł lub upadł.

Jako pasażerowi przysługują Ci pewne prawa na mocy przepisów Konwencji Montrealskiej z 28 maja 1999 roku. Zgodnie z nią każdy pasażer może domagać się odszkodowania, jeśli jego bagaż został uszkodzony, opóźniony lub zagubiony.

Uszkodzona walizka na lotnisku – zgłoś problem niezwłocznie

Linia lotnicza jest odpowiedzialna za bagaż od momentu jego nadania na lotnisku wylotu do odebrania go przez pasażera w porcie docelowym.

uszkodzona walizka na lotnisku

W przypadku odebrania uszkodzonego bagażu, najlepiej natychmiast udaj się do biura rzeczy zaginionych, zazwyczaj oznaczonego jako „Lost Luggage” lub „Lost&Found” i zgłoś szkodę. Tam zostanie Ci wydany tzw. raport nieprawidłowości bagażowej PIR (ang. Property Irregularity Report). To właśnie ten dokument umożliwi Ci ubieganie się o odszkodowanie. Musisz go wypełnić, podając między innymi takie dane jak imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer i datę Twojego lotu. Znajdziesz tam również pytanie dotyczące zawartości bagażu. Istotne są także takie informacje jak marka walizki, jej kolor, wielkość i materiał czy nawet data zakupu i cena walizki.

Z tego względu gdy kupujesz walizkę zachowaj dowód jej zakupu. Warto wiedzieć, że wiele sklepów internetowych przechowuje dane sprzedaży i nawet jeśli zgubisz paragon, możesz go znaleźć w mailu z zamówieniem lub na koncie klienta sklepu. To przydatne szczególnie w przypadku walizek luksusowych o znacznej wartości.

Na podstawie paragonu obliczona będzie kwota reklamacji. Jeśli go nie masz – rekompensata będzie liczona na podstawie wagi bagażu, zgodnie z wcześniej wymienioną Konwencją Montrealską.

Na zgłoszenie reklamacji w sprawie uszkodzonego bagażu masz aż 7 dni od daty jego odebrania.

Czy każde uszkodzenie można reklamować?

Nie każde uszkodzenie zostanie potraktowane jako takie, które może być podstawą roszczeń. Przyjęło się że uszkodzona walizka to taka, na której widoczne są np. pęknięcia czy głębokie wgniecenia, urwana lub też naderwana rączka, połamane nóżki czy rozprute zamki.

Uszkodzona walizka na lotnisku – wysokość odszkodowania

Na jaką wysokość odszkodowania możesz liczyć? Choć kwotę odszkodowania sam proponujesz w formularzu reklamacyjnym, to powinna ona odpowiadać rzeczywistym kosztom zniszczenia. Dlatego właśnie paragon jest bardzo przydatny.

Maksymalna wysokość odszkodowania za uszkodzenie bagażu wynosi 1.288 SDR. Co to za waluta? To umowna jednostka monetarna, wyznaczona na podstawie wartości euro, jena japońskiego, funta szterlinga i dolara amerykańskiego. Na chwilę pisania tego artykułu wartość ta wynosi około 6.900 zł. Kwota ta stanowi górną granicę odpowiedzialności, ale nie jest ryczałtem dla poszkodowanego pasażera. Wysokość odszkodowania może być wyższa jeżeli w momencie nadania bagażu złożyłeś linii lotniczej specjalną deklarację interesu w dostawie i dokonałeś stosownej opłaty. W takim przypadku linia lotnicza ponosi odpowiedzialność do kwoty zadeklarowanej.

Co w przypadku, gdy Twoje straty są większe niż 1.288 SDR? Niestety nic na to nie poradzisz. Jeśli bagaż nie był wcześniej odpowiednio ubezpieczony, to wszystko, na co możesz liczyć. Dlatego jeśli Twoja walizka i bagaż jest cenny, warto zatroszczyć się o jego bezpieczeństwo wcześniej.

Co więcej, linie lotnicze nieraz zastrzegają sobie prawo do obniżenia tej kwoty, jeżeli bagaż nie był właściwie spakowany lub znalazły się w nim niedozwolone przedmioty.

Reklamacja – i co dalej?

Procedura rozpatrywania reklamacji uszkodzonego bagażu zależy od danej linii lotniczej. O przebiegu procesu poinformuje Cię pracownik biura, który wystawił dla Ciebie formularz PIR.

Czasem wniosek musisz złożyć przez Internet, wraz z załączonymi zdjęciami uszkodzonej walizki. Warto zrobić zdjęcie walizki przed podróżą, a także zdjęcie odebranej z taśmy bagażowej uszkodzonej walizki.

W przypadku uznania reklamacji przewoźnik może Ci zaproponować wymianę podróżnej torby lub walizki na nową lub też zwrot pieniędzy.

Moim zdaniem ta pierwsza opcja zdecydowanie bardziej się opłaca. Kwota zwrotu rzadko kiedy zrekompensuje bowiem Twoje straty. Po pierwsze oblicza się ją najczęściej na podstawie wagi, która przecież niewiele ma wspólnego z zawartością bagażu czy ceną walizki, a po drugie im starsza walizka, tym niższa kwota odszkodowania.

Podziel się wpisem

Skomentuj