Uruchomiony przez Koleje Mazowieckie w sezonie wakacyjnym pociąg Słoneczny jest ciekawą opcją dla osób chcących szybko i w atrakcyjnej cenie pojechać na urlop nad Bałtyk. W porównaniu do połączeń realizowanych pociągami Express InterCity Premium, czy nawet TLK pociąg Słoneczny wygrywa ceną biletów, a czas podróży, w zależności od wybranej opcji połączenia, jest porównywalny lub niewiele dłuższy.
W tym artykule
Pociąg Słoneczny do Trójmiasta i Ustki został uruchomiony po raz pierwszy latem 2005 roku. W latach poprzednich cieszył się dużym zainteresowaniem podróżnych. Po dwuletniej pandemicznej przerwie w latach 2020-2021 kursowanie pociągu zostało przywrócone w 2022 roku. Z uwagi na dużą popularność tego połączenia Koleje Mazowieckie zdecydowały się w roku 2022 uruchomić dodatkowo pociąg “Słoneczny – BIS” kursujący do Trójmiasta.
W roku 2023 z podróż pociągiem Słonecznym nad Bałtyk wybrało prawie 78 tysięcy pasażerów. Starym zwyczajem “Słoneczne” wyruszają na tory również w roku 2024.
Pociąg Słoneczny – komfort podróży
Pociągi “Słoneczny” i “Słoneczny – BIS” są zestawione z nowoczesnych wagonów piętrowych, klimatyzowanych i dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych. W wagonach znajdują się także przewijaki dla niemowląt oraz stojaki na rowery. Co ciekawe, w odróżnieniu od innych pociągów, przewóz psa oraz roweru w pociągach “Słoneczny” oraz “Słoneczny – BIS” jest bezpłatne.
Przewoźnik nie do końca uwzględnił fakt, że osoby jadące nad morze podróżują często z dość sporym bagażem. Umieszczone nad głowami pasażerów półki pozwalają umieścić na nich co najwyżej małe i średnie plecaki. Podróżni jadący z dużą walizką mają do dyspozycji tylko dwa stojaki bagażowe, umieszczone na początku i końcu każdego przedziału wieloosobowego. Podczas jazdy “Słonecznym” zauważyłem, że podróżni z dużymi walizkami robią sobie prowizoryczne “bagażownie” pomiędzy wolnymi siedzeniami.
W pociągu “Słonecznym” nie ma wagonu restauracyjnego, ani nie jest prowadzona pokładowa sprzedaż napojów i przekąsek. Podróżni nie mają również dostępu do gniazdek elektrycznych, zatem ładowanie telefonu komórkowego podczas jazdy jest niemożliwe.
Mimo, iż wyraźnie da się zauważyć duże zainteresowanie podróżnych “Słonecznym”, to pociąg nie jest nadmiernie zatłoczony ani w weekendy ani w środku tygodnia.
Ceny biletów na pociąg Słoneczny i Słoneczny – BIS
Bilety na pociągi “Słoneczny” i “Słoneczny BIS” można zakupić w przedsprzedaży do siedmiu dni przed planowanym terminem podróży zarówno w kasach jak i na stronie internetowej Kolei Mazowieckich.
Rodzaj biletu | Cena biletu do Trójmiasta | Cena biletu do Ustki |
---|---|---|
bilet normalny | 60,00 zł | 75,00 zł |
bilet studencki | 29,40 zł | 36,75 zł |
bilet uczniowski | 37,80 zł | 47,25 zł |
dzieci do lat 4 | bezpłatnie | bezpłatnie |
Bilety można nabyć w przedsprzedaży od 16 czerwca na maksymalnie 7 dni przed planowanym terminem podróży.
Trasa przejazdu i rozkład jazdy
Pociąg Słoneczny kursuje codziennie w terminie od 22 czerwca 2024 r. do 1 września 2024 r. ze stacji Warszawa Zachodnia do Trójmiasta i Ustki. Czas przejazdu z Warszawy Zachodniej do Ustki wynosi 5 godzin i 42 minuty, natomiast do stacji Gdańsk Główny – 3 godziny i 15 minut.
Pociąg Słoneczny – BIS kursuje w okresie 6-7 lipca oraz 15 i 18 sierpnia 2024 r. ze stacji Warszawa Zachodnia do stacji Gdynia Główna. Czas przejazdu do Gdyni ze stacji Warszawa Zachodnia wynosi 3 godziny i 53 minuty, zaś do stacji Gdańska – 3 godziny i 28 minut. W drodze powrotnej pociąg kończy bieg na stacji Warszawa Centralna.
Pociągi “Słoneczny” i “Słoneczny – BIS” zatrzymują się:
- na sześciu stacjach na Mazowszu: Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Legionowo, Nowy Dwór Mazowiecki, Nasielsk, Ciechanów i Mława Miasto;
- na dwóch stacjach w województwie Warmińsko-Mazurskim: Działdowo, Iława Główna;
- na ośmiu stacjach na Pomorzu: Prabuty, Malbork, Tczew, Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa, Sopot, Gdynia Główna.
Pociąg Słoneczny zatrzymuje się dodatkowo na czterech stacjach na Pomorzu: Wejherowo, Lębork, Słupsk, Ustka.
Rozkład jazdy – pociąg Słoneczny
W tabelach podane są godziny odjazdu z poszczególnych stacji oraz godzina przyjazdu do stacji końcowej.
Warszawa Zachodnia | 06:40 |
---|---|
Warszawa Centralna | 06:50 |
Warszawa Wschodnia | 06:58 |
Legionowo | 07:12 |
Nowy Dwór Mazowiecki | 07:21 |
Nasielsk | 07:33 |
Ciechanów | 07:53 |
Mława Miasto | 08:08 |
Działdowo | 08:19 |
Iława Główna | 08:50 |
Prabuty | 09:06 |
Malbork | 09:28 |
Tczew | 09:40 |
Gdańsk Główny | 09:57 |
Gdańsk Wrzeszcz | 10:03 |
Gdańsk Oliwa | 10:07 |
Sopot | 10:13 |
Gdynia Główna | 10:25 |
Wejherowo | 10:45 |
Lębork | 11:14 |
Słupsk | 12:08 |
Ustka | 12:22 |
Ustka | 14:03 |
---|---|
Słupsk | 14:30 |
Lębork | 15:13 |
Wejherowo | 15:40 |
Gdynia Główna | 10:00 |
Sopot | 16:09 |
Gdańsk Oliwa | 16:13 |
Gdańsk Wrzeszcz | 16:18 |
Gdańsk Główny | 16:26 |
Tczew | 16:46 |
Malbork | 17:00 |
Prabuty | 17:20 |
Iława Główna | 17:39 |
Działdowo | 18:11 |
Mława Miasto | 18:22 |
Ciechanów | 18:37 |
Nasielsk | 18:55 |
Nowy Dwór Mazowiecki | 19:07 |
Legionowo | 19:15 |
Warszawa Wschodnia | 19:30 |
Warszawa Centralna | 19:38 |
Warszawa Zachodnia | 19:42 |
Rozkład jazdy – pociąg Słoneczny – BIS
W tabelach podane są godziny odjazdu z poszczególnych stacji oraz godzina przyjazdu do stacji końcowej.
Warszawa Zachodnia | 10:55 |
---|---|
Warszawa Centralna | 11:10 |
Warszawa Wschodnia | 11:18 |
Legionowo | 11:33 |
Nowy Dwór Mazowiecki | 11:41 |
Nasielsk | 11:53 |
Ciechanów | 12:12 |
Mława Miasto | 12:26 |
Działdowo | 12:38 |
Iława Główna | 13:10 |
Prabuty | 13:26 |
Malbork | 13:46 |
Tczew | 14:08 |
Gdańsk Główny | 14:27 |
Gdańsk Wrzeszcz | 14:31 |
Gdańsk Oliwa | 14:35 |
Sopot | 14:40 |
Gdynia Główna | 14:48 |
Gdynia Główna | 18:45 |
---|---|
Sopot | 18:54 |
Gdańsk Oliwa | 18:58 |
Gdańsk Wrzeszcz | 19:03 |
Gdańsk Główny | 19:09 |
Tczew | 19:26 |
Malbork | 19:37 |
Prabuty | 19:56 |
Iława Główna | 20:14 |
Działdowo | 20:45 |
Mława Miasto | 20:55 |
Ciechanów | 21:09 |
Nasielsk | 21:27 |
Nowy Dwór Mazowiecki | 21:39 |
Legionowo | 21:48 |
Warszawa Wschodnia | 22:04 |
Warszawa Centralna | 22:10 |
Pomimo, że na moment aktualizacji artykułu nie jest planowana zmiana w kursowaniu pociągów “Słoneczny” i “Słoneczny – BIS” pamiętaj, aby przed wyjazdem na wszelki wypadek sprawdzić rozkład jazdy na stronie internetowej Kolei Mazowieckich.
Inne możliwości podróży pociągiem nad morze
Przed podjęciem decyzji o udaniu się na urlop do Trójmiasta pociągiem postanowiłem sprawdzić w serwisie rezerwacyjnym PKP, jakie są inne dostępne połączenia kolejowe z Warszawy do Gdańska w podobnych godzinach.
O godzinie 05:50 wyjeżdża z Warszawy Centralnej do Gdyni pociąg Express InterCity Premium. Czas przejazdu tym pociągiem wynosi 3 godziny i 2 minuty. Cena biletu w klasie 2 – od 93 zł, zatem podróż tym pociągiem jest droższa niż “Słonecznym”.
O 8:25 wyrusza z Warszawy Centralnej kolejny pociąg Express InterCity Premium. Do Gdyni dociera on po prawie godzinach jazdy o 11:18. W tym przypadku cena biletu jest sporo wyższa (169 zł w klasie 2).
Dla porównania warto jeszcze wspomnieć o pociągu TLK “Karpaty”, który odjeżdża ze stacji Warszawa Centralna o godzinie 4:42 i dociera do Gdyni na godzinę 8:29 po prawie 4 godzinach jazdy. Cena biletu na ten pociąg wynosi 72 zł.
Polecany artykuł: Trójmiasto – atrakcje, noclegi, restauracje, komunikacja i plaże
Jak widać pociąg “Słoneczny” jest bardzo konkurencyjny w stosunku do innych połączeń kolejowych, szczególnie pod względem ceny biletu, jak również oferuje podobny czas przejazdu. Nie bacząc na drobne niedogodności (mało miejsca na bagaże, brak sprzedaży pokładowej) zdecydowanie warto jechać nad polskie morze “Słonecznym”. Przy obecnych cenach paliwa to również dobra alternatywa dla podróży własnym samochodem.